Letnia Szkoła Wizerunku
Argumentowanie, przekonywanie, wywieranie wpływu, czyli jak asertywnie dbać o swoje interesy?
Cele:
- Nabycie wiedzy i umiejÄ™
tności z zakresu budowania argumentów w celu skutecznego przekonywania innych do swoich racji
- Rozwijanie umiejÄ™
tności wykorzystania odpowiednich argumentów do konkretnych osób w celu ich przekonania do podejmowania decyzji zgodnych z nasza intencją
- Budowanie swojej silnej pozycji w rozmowach z najbliższymi, przełożonymi i innymi ludźmi, których chcemy przekonać do swoich racji stosując adekwatnie reguły wywierania wpływu
1. Strategie budowania argumentów i ich adekwatne zastosowanie
- Strategia kija, czyli czego obawiajÄ… siÄ™
ludzie i jak te lÄ™
ki z pożytkiem wykorzystać?
- Strategia marchewki, czyli co cenią ludzie i jak zbudować chę
ć posiadania?
- Strategia zaszczytu, czyli jak z sukcesem docenić w ludziach próżność?
- Strategia samopotÄ™
pienia, czyli w jaki sposób pozwolić ludziom się
usprawiedliwiać i tłumaczyć?
- Budowa i zadania argumentu
- Argumentacja racjonalna
- Argumentacja emocjonalna
- Sposoby wyciągania wniosków z wypowiedzi rozmówcy
- Racjonalność, a emocjonalność wypowiedzi
2. Jakie rodzaje argumentów perswazyjnych wykorzystać?
- Obietnica nadawcy, czyli komu, co, jak i kiedy jak obiecać?
- Groźba nadawcy, czyli odpowiednie dawkowanie obaw?
- Wróżba pomyślna, czyli pokazać pozytywne wizje rozmówcom?
- Wróżba pesymistyczna, czyli jak "malować czarny obraz" rzeczywistości naszego rozmówcy?
- Apele- jak i kiedy działają apele i jak się
do nich odwołać?
- Obwinianie, czyli jak "wbić druga stronę
w poczucie winy"?
- Wzór moralny, jak pokazać na naszym przykładzie, że uczciwość i rzetelność popłaca?
- Manipulacje karą - jak odkrywać "tajemne zło" , którego naprawdę
nie istnieje?
- Manipulacje nagrodą - jak pokazać kolorowe i pię
kne "światełko w tunelu", które warto zobaczyć?
3. Praktyczne wykorzystanie reguł wywierania wpływu, czyli co i jak osiągać w rozmowach z innymi ludźmi?
- Reguła wzajemności
- Reguła zaangażowania i konsekwencji
- Reguła społecznego dowodu słuszności
- Reguła lubienia i sympatii
- Reguła autorytetu
- Reguła niedostę
pności
4. Jak stosować techniki argumentacji do przekonania innych?
- Kwestionowanie faktów
- Wnioskowanie
- Demaskowanie sprzeczności
- Porównania
- Przykłady
- Metafory
- Odwracanie uwagi
- Pytania diagnozujÄ…ce
- Uprzedzanie zarzutów